Prin Programul cadru de acțiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2023, aprobat de către conducerea Inspecției Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activității inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate, în vederea descurajării și a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancționarea muncii nedeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecția Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 27.03.-31.03.2023, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 36
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 481
Din care – femei : 210
Număr deficienţe constatate: 82
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : 3
-din care: – 1 amendă – 1.500 lei ;
– 2 avertismente;
Principalele deficienţe constatate în controale :
- neplata salariilor la data stabilită în contractele individuale de muncă;
- primirea la muncă a persoanelor fără întocmirea în forma scrisă a contractelor individuale de muncă;
- nu a fost eliberată adeverinta de vechime la încetarea activitatii;
- nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
- contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
- neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
- neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
- nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
- dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 21
Număr deficienţe constatate: 41
Număr de măsuri dispuse : 41
Angajatori sancționați: 21
Nr. sancţiuni aplicate: – 41 din care:
– 40 avertismente;
– 1 amendă in valoare de 4.000 lei;
Nr.evenimente în curs de cercetare : 2
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 2
Principalele deficienţe stabilite în controale :
- Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
- Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
- Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
- Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
- Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
- Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
- Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.
Leave feedback about this