Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2024, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.
La data prezentei, la nivelul ITM Alba se află în derulare o campanie naționale , dispusă și monitorizată de Inspecția Muncii, și anume :
- Campania națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii 367/2022 privind dialogul social ,care se derulează în perioada 01.02.2024-31.12.2024.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate și subdeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 04.03.- 08.03.2024, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 48
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 1.160
Din care – femei : 451
Număr deficienţe constatate: 96
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 5 din care :
– 1 Avertisment;
– 4 Amenzi – 66.500 lei ( din care 1 amendă de 60.000 lei pentru 3 persoane depistate in lucru fără forme legale de angajare-art.260 alin.1.lit.”e” Codul Muncii );
Principalele deficienţe constatate în controale :
- primirea la muncă a persoanelor fără intocmirea in formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
- nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
- nu au fost eliberate la încetarea activității, adeverințele de vechime;
- contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
- nu au fost achitate salariile, la data stabilită în contractele individuale de muncă;
- neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
- neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
- nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
- dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
- nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
- nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 33
Număr deficienţe constatate: 51
Număr de măsuri dispuse : 51
Angajatori sancționați: 13
Nr. sancţiuni aplicate: – 18 din care:
– 17 avertismente;
– 1 amendă de 4.000 lei;
Nr.evenimente in curs de cercetare : 3
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 1
Principalele deficienţe stabilite în controale :
- Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
- Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
- Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
- Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
- Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
- Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
- Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.
Leave feedback about this